Eliminera den svaga länken
Att kunna larma direkt vid en olycka och snabbt kunna ge första-hjälpen är avgörande för att förhindra att mindre skador eskalerar.
Med ett snabbt och pålitligt larmsystem kan ni korta ner era responstider, effektivisera era insatser och begränsa skadorna. Snabba första-hjälpen-insatser minskar inte bara skadorna och kan rädda liv, utan minskar dessutom det avbrott i verksamheten som en arbetsplatsolycka orsakar, och låter er återgå till normal verksamhet snabbare.
Ett väl förberett och utbildat första-hjälpen-team kan minimera skadeomfattningen och rädda liv – men förutom övning, utbildning och rätt utrustning måste de också få förutsättningarna att kunna påbörja sina insatser utan onödiga fördröjningar. Långsam och ineffektiv larmning, som i sin tur leder till försenade insatser, är ofta den svaga länken i första hjälpen-insatser. Med RapidReach kan ni mobilisera första-hjälpen-team och larma övrig personal snabbt och effektivt. RapidReach förbättrar era responstider och bidrar till en säkrare och tryggare arbetsplats.
Mobilisera första-hjälpen-team
Vid en olycka kan personal skicka ut ett larm via vår larmpanel till första-hjälpen-teamet. Teamet får larminformationen omedelbart via vår larmapp och kan påbörja sin insats direkt. Larmappen har även stöd för personlarm så att den som behöver medicinsk vård kan larma direkt via appen. Meddelandet som RapidReach skickar ut till första-hjälpen-teamet innehåller information om vem som har larmat och var personen befinner sig.
Med RapidReach får ni ett snabbt, pålitligt larmsystem som säkerställer att första-hjälpen-team kan agera snabbt, vilket minskar responstider och ökar chansen för en effektivare insats. RapidReach förenklar er kommunikation, samordning och effektivitet, så att ni kan mobilisera era första-hjälpen-team snabbare och hantera incidenter effektivare.
Användningsområden
Krissituationer kan inte alltid förhindras, men vi kan hjälpa er att hantera dem när de inträffar. Ett krishanteringssystem används för att effektivt svara på olika typer av nödsituationer, såsom naturkatastrofer, större incidenter, pandemier eller säkerhetsrelaterade incidenter. Systemet kan också användas för operativa ändamål för att minimera störningar. Ett krishanteringssystem inkluderar vanligtvis följande komponenter:
Förberedelse och förebyggande
Utbildning och övningar för personal för att effektivt kunna agera under en nödsituation samt åtgärder för att minska risker.
Larmning
System för snabb larmning och mobilisering av nödvändig personal och resurser vid en nödsituation.
Ledning
Ger ett krishanteringsteam möjlighet att mobilisera och samordna åtgärder under en nödsituation.
Kommunikation
Intern och extern kommunikation för att hålla alla intressenter, inklusive personal, patienter och allmänheten, informerade.
Resurshantering
Planering och tillhandahållande av nödvändiga resurser såsom personal, utrustning och mediciner.
Medicinsk vård
Anpassning av medicinsk vård till det ökade antalet patienter eller speciella krav under kriser.
Återhämtning och efteranalys
Åtgärder för att återställa normal sjukhusverksamhet efter en nödsituation och utvärderingar av insatserna för att förbättra framtida åtgärder.
Övervakning av enheter
Smartphones övervakas för att säkerställa att alla fungerar korrekt.
Informera ledningen
Att snabbt kunna larma ledningen och andra nyckelpersoner vid en incident är avgörande för att säkerställa en samordnad respons och effektivt fördela resurser och upprätthålla säkerhetsprotokoll. Ledningen kan ge ytterligare stöd, övervaka incidentens utveckling och vid behov kommunicera med externa partner och räddningstjänst.
Med RapidReach får ni hjälp till att dokumentera händelsen korrekt, vilket underlättar när ni ska analysera en incident och utvärdera era insatser. Med ett larmsystem som hanterar och dokumenterar all kommunikation förbättrar ni den övergripande arbetsplatssäkerheten och efterlevnaden av era processer och krisplaner.
Kommunikationskanaler
RapidReach kan skicka första-hjälpen-larm via en nödlarmsapp som personalen har på sina telefoner. Teamet kvitterar larmet direkt i appen. Om de av någon anledning inte kvitterar larmet kan RapidReach eskalera larmet genom att kontakta teamet på annat sätt, till exempel genom att ringa dem. Om teamet fortfarande inte svarar så kan RapidReach spela upp larmmeddelandet via högtalarsystem. Den här möjligheten att kommunicera via flera olika kommunikationskanaler säkerställer att larmet når ut till första-hjälpen-teamet så snabbt och effektivt som möjligt – oberoende av var teamet befinner sig och även när de inte har direkt tillgång till sina telefoner.
Robust och pålitligt
RapidReachs larmsystem är robust och pålitligt och säkerställer att era första-hjälpen-team snabbt kan nås via applarm, telefonsamtal och högtalarsystem. Systemets redundans säkrar kommunikationen och minimerar risken för missade larm. Dessutom är all kommunikation krypterad, vilket ger ett säkert sätt att överföra även känslig information. Med RapidReach förbättrar ni den övergripande säkerheten och beredskapen på er arbetsplats och står bättre rustade för att hantera alla typer av incidenter.
Dokumenterade första-hjälpen-insatser
RapidReachs detaljerade logg, som dokumenterar alla larm och svar, ger er betydande fördelar. Med hjälp av informationen kan ni göra grundliga granskningar av kommunikationsflödet, responstider och händelseförlopp för olika incidenter och få ett bra underlag för efteranalyser. Dokumentationen hjälper er att efterleva säkerhetsföreskrifter och bidrar dessutom till kontinuerlig förbättring, genom att hjälpa er att identifiera områden där ni kan göra processförbättringar. Dessutom tillhandahåller systemets loggar värdefull data för utbildningsändamål, vilket säkerställer att era första-hjälpen-team är bättre förberedda för framtida nödsituationer. Allt detta sammantaget förbättrar den övergripande säkerheten på er arbetsplats.
Lights-Out Manufacturing
Utöver att stödja första-hjälpen-insatser så har RapidReach funktioner för att larma även responsteam och ledningsgruppen om det blir avbrott i produktionen i samband med ett första-hjälpen-larm. Genom att snabbt larma nyckelpersoner och beslutsfattare hjälper RapidReach er att snabbare identifiera och lösa problem, vilket i sin tur låter er återgå till normal verksamhet snabbare. Systemets många olika kommunikationsmöjligheter och larmfunktioner möjliggör bättre samordning och effektivitet och hjälper er att upprätthålla driftkontinuitet och att minimera ekonomiska förluster, vid alla olika typer av nödsituationer.